Wat waren we toch een partij grumpy toen Hook en Long Haul werden aangekondigd. Twee figuren die er uit zagen als simpele voyagers met wat extra zooi die verkocht zouden worden als een glorieuze Commander. De Commander Class was bedoeld voor grote kanjers als Skylynx en Magmatron, uitgebreide leaders met een grote kar er achter en voyager figuren met een kar die ook nog armpjes en beentjes konden worden waar je wat combiner figuren op kon parkeren. 
En tja, Long Haul en Hook doen niet echt hun best zichzelf te verkopen op eerste oogopslag. Weinig verf,  veel holtes, geen middel en een stuk kleiner dan de Combiner Wars versie. We dachten dat Hasbro er werk van maakte om weer centen uit onze zak te kloppen. Maar klopt dat eigenlijk wel?
Laten we eerst maar eens starten met Long Haul. Hij maakt een eerste slechte indruk met zijn kleine armpjes, zijn hoofd op een snijplank, korte bovenbeentjes, gebrek aan de kenmerkende giga wielen en natuurlijk geen middel. Voor een dumptruck is hij wel heel erg gebouwd als een dumptruck.
Pak hem echter op en Long Haul heeft een flinke verrassing voor je. Deze grote jongen is nogal zwaar. Zwaarder dan de meeste leaders van tegenwoordig, wat zeker past bij dit figuur. Hij bestaat uit zeer compact plastic, terwijl je eigenlijk afvraagt waarom allemaal want zoveel doet hij niet voor Devastator.
Pak even de Combiner Wars versie er bij en dan zie je dat alles wat ik eerder opnoemde als nadeel juist een voordeel is. Weg zijn de enorme dijen, de platte schouders die niks kunnen omdat de wielen in de weg zitten, dat hij nu eindelijk ellebogen heeft die kanten op kunnen en geen enorm truckbed en een Devastator kruis op zijn reet. Dit figuur is enorm op vooruit gegaan. 
Hook daarin tegen deed al weinig mis en doet eerlijk gezegd nog steeds weinig fout. Het helpt natuurlijk dat hij er veel meer er uit ziet als een traditionele Transformer. Maar hij heeft ook wat meer kleur dan de meeste Constructicons waarbij hij eens grotendeels paars is. 
En hé, hij heeft nu tenminste een fijne biceps en schouders, al heeft hij nog steeds geen middel. Wat hij echter nog niet heeft, is een behoorlijke balans. Hook heeft nogal veel hijskraan op zijn rug en ondanks dat hij flinke hielen heeft kan je af en toe wel zijn hijskraan gebruiken als een extra beentje.
Het zou fijn zijn als je deze haak nog zou kunnen gebruiken als een wapen, aangezien deze komt met een 5mm peg. Echter, deze peg is te kort met een te brede basis die niet past in de handen door het plastic van de onderarmen. Al kan je het gebruiken als hengel, dus dat is iets.
Pakken we nog even de Combiner Wars Hook er bij dan zie je dat de 15 jaar aan ontwikkeling vooral gestoken is in de armen. Weg zijn de meest enge ellebogen uit de hele Transformer geschiedenis, die voor stevigheid het moesten hebben van gedachtes en gebeden. Plus de benen zijn nu eens fijn opgevuld en zijn in proportie, in plaats van een bizar lang lichaam.
Gaan we naar de alt-modes kijken dan is Long Haul een stuk ingewikkelder dan je op eerste gezicht zou zeggen. Zeker zijn ellebogen moeten heel veel doen in zowel alt-mode als combiner mode.  Maar het is opvallend hoe goed Long Haul werkt als een dump truck, ondanks dat hij nog niet eens een kiepwagen heeft en kleinere wielen. Al mocht er best een trappetje aan de zijkant.
Tegenover de Combiner Wars versie valt het allereerst mee dat hij veel minder compact wordt als de eerdere versie. Het is alleen jammer dat Long Hauls hoofd enkel verstopt is onder de snijplank en niet onder een groen plaatje. Maar hij weet tenminste wel zijn armen te verstoppen.
Al dat mooie paars van Hook verdwijnt grotendeels in zijn alt-mode, en je krijgt er ook nauwelijks zilver voor terug. Een streepje zilver op de grill was welkom geweest. Het is ook best raar dat zijn handen in de alt-mode niet hoeven in te klappen, omdat ze dan in de weg zitten. Vrij weird.
Wat ik nogal mis, is een dat de kraan cabine niet draaibaar is. De doos waarin Devastator zijn koppie in is verstopt zit nogal in de weg. Maar gelukkig kan je de kraan zelf nog draaien op de 5mm peg, en kan je de kraan zelfs nog een stukje uitschuiven.
En dat voegt toch een hoop toe qua speelplezier. Nu de kraan uitschuift en de haak kan bewegen (wat fijn is gezien zijn naam) voelt dit figuur veel groter als het Combiner Wars figuur. En vastgepinde wielen zijn altijd fijn.
Echter, de echte held van deze set waar we het nog niet over hebben gehad is de kar. Want jeemig, wat is dit ding massief. Opeens besef je dat je op z'n minst met 3 voyager zit voor de prijs van 1 combiner, waarvan er 2 het gewicht en plastic dichtheid hebben van een leader. Je kan hier echt een koe mee doodslaan, zo stevig is dit ding.
De kar kan achterop Long Haul en biedt plaats aan vele extra onderdeeltjes voor Devastator. Het is echter jammer dat er niet wat extra 5mm gaten in zitten zodat je de Devastator gun er nog in kan pluggen. Nu moet Scrapper er nog steeds mee rondrijden, wat nogal zwak is, want Scrapper kan zijn eigen gun al nauwelijks kwijt.
Uiteindelijk kan je alles combineren tot een soort Eva Eikhout combiner. We gaan er wel dieper erop in met een aparte review voor Devastator, maar het is wel jammer dat je eigenlijk met dit figuur vrij weinig kan en je zit ook nog eens met twee aparte onderarmen die op zoek moeten naar een Scavenger en Bonecrusher. Mocht je de andere Combiners niet verzamelen (ik vraag mij af waarom je dan hiermee begint, maar okee) dan heb je hieraan weinig speelplezier.
Al met al voel ik mij niet bekocht met deze combiner set, je krijgt waar voor je centen. Maar om nu te zeggen dat het om een hoogvlieger gaat kan ik ook niet zeggen. Ik geef het wel een voldoende, maar als ik een rijtje zou maken van Combiners van beste naar slechtste dan zouden deze twee toch onderaan eindigen. Ze krijgen een mager 7'tje van mij.
Back to Top