In mijn review van Vortex en mijn top 5 van de goeiste Transformers van 2025 gaf ik al aan dat ik flinke potentie in de Combaticons ziet. Vooral omdat het gaat om een mix van voertuigen, in plaats van een verzameling vliegtuigen of autootjes. Dat is het fijne van dit kleine legertje, dat ze zo veelzijdig zijn en elk van hun leden een eigen specialisatie heeft. Maar gaat dat goed met Vortex er bij?
Vortex is immers toch een beetje een vreemde eend in de bijt. Hij is een combat space shuttle, en die worden op zijn zachts gezegd niet echt gemaakt. Maar tja, maak er maar eens een straaljager van, en je snapt eigenlijk wel waarom ze voor de Combaticons de shuttle route op gingen, want met de Airialbots bestaan er al meer dan genoeg combiner straaljagers.
En ik moet zeggen dat Blastoff zijn spacemode alt-mode heel goed weet te dragen. Met zijn blaster teentjes en brede proporties geeft hij je een goede G1 blokken vibe, vooral omdat al deze blokken lekker zijn opgevuld. En ik weet niet wie er besloten heeft dat alle combiners inmiddels minstens 2 guns moeten hebben, maar het maakt alles nog veel beter.
Terug naar het opvullen; kijk dat ruggetje eens. Die cockpit daar ziet er superstrak uit, en het leidt je oog af van al die vleugels die aan zijn benen zitten. De enigste fout die ik hier kan ontdekken zit in de instructies, die je niet vertelt dat je zijn hoofd eerst moet omdraaien voordat je het hoofd bij het transformeren inklapt, anders zit het achterhoofd in de weg als je het hoofd opnieuw omhoog wilt klappen.
In ieder geval heeft Blastoff meer dan genoeg ruimte in zijn gewrichten om hem veel goede poses aan te laten nemen. Ondanks dat hij bestaat uit dozen heeft hij veel bewegingsvrijheid waarbij hij ook nog eens omhoog kan kijken of de schouder-scharnieren kan gebruiken voor nog betere poses.
Wat echter wel een hoop gezeik bij mij oplevert, is dat hij niet echt handen heeft, maar een soort gekke ovenhandschoenen. Ik weet dat het verwijst naar zijn G1 toy maar het ziet er niet uit. Nu is Blastoff een flinke jongen voor een deluxe, dus ik snap wel dat het niet in het budget zat om de armen open te klappen en de neus om te switchen voor echte handen. Maar blijkbaar is de ruimte koud genoeg voor wat wanten.
De hele transformatie is in ieder geval een groot plezier. Zeker als je benen aan het lichaam wil bevestigen, gaat dit met een fijn klikje, en ook de cockpit in de armen klikt, zijn hele fijne stappen. En het is al helemaal een pret dat hij 5mm poorts achterop heeft voor wat mooie blast effecten.
En over zijn space shuttle mode gesproken: daar is hij nogal goed in. Ik wil hem zelfs de beste space shuttle van alle moderne Transformers noemen. Hij is zo netjes afgewerkt, er flopt niks, hij heeft geen gaten of lelijke joints zichtbaar, je hebt er echt moeite mee een Transformer in te ontdekken.
En dat niet alleen, hij is ook nog eens een flinke space shuttle voor een deluxe. Hij is breed, solide en lang, zonder dat de lengte wordt opgevuld met een staart of een nosecone. En zo tussen de andere Combaticons ziet het er echt uit als een superstrak team.
En dat is het vooral: je krijgt hierbij een uitstekend team. Waarin iedere deluxe je bijna het gevoel geeft dat je een voyager in handen heb en de voyagers net dat stapje verder gaan. De belofte die Vortex vormde, wordt met Blastoff in ieder geval volledig waar gemaakt. Dat verdient dus een 8.