Toen de eerste beelden van SS'86 Astrotrain uitkwamen klonken er vanuit het Transformers fandom van alle kanten kermende geluiden. Gebaseerd op de eerste afbeeldingen vond iedereen het helemaal niks. Iedereen? Nee, want ondergetekende was nogal een positivo die vond dat iedereen het fout had en ik als enigste het licht zag en blij werd van dit figuur.
Het ding is, is dat ik totaal geen fan was van de Siege leader Astrotrain. Ik vond de kleuren te donker, het figuur te klein, de proporties te dinky en beide alt-modes werkte niet echt. Als ik het figuur nu iets van een cijfer zou geven, zou het een 4 zijn ofzo (overigens ben ik wel weer helemaal chill met de Legacy United Galaxy Shuttle, want ik ben nu eenmaal totaal hypocriet). Dus ik stond te springen om een nieuwe Astrotrain.
Maar zijn jullie bekend met het concept van 'apenpoot-wensen'? Dat je wens vervuld wordt, alleen totaal niet op de manier die je wilde? Nou, dat is het dus met deze Astrotrain. Dit figuur doet alles anders, en totaal verkeerd. Laten we bijvoorbeeld een starten met die mislukte kleine armpjes. Alsof ze te goed naar de G1 toy hebben gekeken heeft Astrotrain nu twee kleuterarmpjes. Veel te mager, veel te kort en handjes die niks goed vast kunnen houden.
En die problemen met verhoudingen komen overal terug op het figuur. Zijn benen zijn weer idioot lang. Zijn torso is veel te smal en kent niet genoeg diepte. En dat zit weer zijn bewegingsvrijheid in de weg. Zijn enkels zijn crappy, die treinwielen op zijn benen zitten in de weg en het geheel zit nog eens goed vast op elkaar. Poseren is niet leuk en je krijgt er gewoon geen goeie poses uit.
En terwijl we tegenwoordig vele figuren krijgen met schone, goed afgewerkte ruggen, heeft deze Astrotrain een compleet treinbalkon op zijn rug, waarschijnlijk gevuld met uitgebluste treinreizigers die na een dag lang werken opgepropt daar moeten staan omdat de NS zijn werk niet goed doet. Met hielen die klaar zijn voor de skipiste met rolschaatsen er aan. Een compleet slagveld.
Je kan nog de staartvin tevoorschijn toveren en openklappen voor een soort G1 toy gevoel, maar dan zou het fijn zijn geweest dat het tenminste wat meer kleur had gegeven. Nu kijk je alleen naar dat bodemloze zwarte gat van vergaande hoop wat zijn navel moet voorstellen.
En dan is er de transformatie. Naar space shuttle toe is het een nachtmerrie. Die treinwielen die je met idioot vouwwerk op hele dunne staafjes plastic die waarschijnlijk ooit gaan afbreken zitten achterin nauwelijks goed vast. Er zit nog steeds een groot gat bij de staartvin en de scharnieren bij de vleugels houden nauwelijks het gewicht waardoor de vleugels flappen.
Het is op het oog in ieder geval een betere space shuttle dan de Siege versie, dat moet ik zeggen, zonder die container achter de cockpit. Maar als je een beetje oplet zie je pas wat voor een zooi de achterkant is, die nauwelijks goed in elkaar past. Met een landingsgestel dat nog niet eens lekker in kan klappen.
Kijk hier nog maar eens hoe beroerd alles in elkaar past. De tabs zoeken allemaal ruzie met elkaar, met armen die nauwelijks flushed tegen het lichaam aan zitten. Je kan de boel nog een beetje opfleuren met blast effecten (die overigens nog niet eens op het pistool passen zonder te vervormen) en dan kan je er gelijk achter komen dat dit figuur nog niet eens een poort heeft die past op een standaard action base.
Het hoogtepunt is de trein mode. Het ziet er tenminste fatsoenlijk uit, maar net als de NS werkt het niet. Ondanks dat je alles moet intabben via tabs die je niet kan zien, alsof je aan het frutten bent met een overingewikkelde third party toy, zonder het iets behoorlijks oplevert. Nou ja, het rookeffect werkt nu tenminste een beetje in deze mode, maar dan weer enkel in deze mode.
De drijfstang bij de wielen ziet er een beetje cool uit, maar werkt niet als je hem rolt. Er hoeft maar 1 wieltje te slippen en het blokkeert gelijk. Het is dat de kleurtjes er veel beter er uit zien maar ik twijfel heel erg of ik niet gewoon veel blijer zou zijn geweest als ze Siege Astrotrain gewoon eens een behoorlijke paintjob hadden gegeven. Zoiets als SS'86 Springer die de Siege mold gigantisch verbeterd.
Het grappige is wel dat Astrotrain nu de beschikking heeft over een klepje dat open kan voor Decepticons die zich willen terug trekken. Niet dat we tegenwoordig een Megatron hebben die er in past, maar het is fijn dat het er is. Eigenlijk zou een deurtje aan de zijkant van de shuttlemode die zou openschuiven dan grappig zijn, maar blijkbaar is alles voor dit figuur teveel gevraagd.
Gaan we het hebben over bang voor je buck, dan zie je toch dat Hasbro tegenwoordig flink aan het bezuinigen is gegaan. Niet dat ik blij werd van al die Siege troep bij hun versie van Astrotrain, en het lag vooral in de weg, maar het creëerde waarde en speelopties. Nu komt Astrotrain met een rookpluim die je maar in 1 mode eigenlijk kan gebruiken en 3 lipsticksamples.
Pleur ik nu deze Astrotrain weg als die zoveel slechter is dan de Siege versie? Nou nee, want op het plankje past hij tenminste qua looks en kleuren veel beter tussen de huidige SS'86 figuren. Ik ben nu toch bezig al mijn War for Cybertron Decepticons te vervangen door de huidige Studio Series voor wat meer cartoon feel, en daar is deze Astrotrain simpelweg erg goed in. Hij is alleen in de rest heel erg slecht. Zo slecht, dat hij van mij een 2 verdient.